Allmänt om upphandling
När kommunen behöver köpa något sker det normalt genom en upphandling. Vid en upphandling kan leverantörer lämna anbud och kommunen väljer varor och tjänster som uppfyller kommunens krav till bästa möjliga pris. Det ger också många leverantörer chansen att erbjuda sina varor och tjänster.
Den nationella lagstiftningen som reglerar upphandlingen i Finland är följande:
- lag om offentlig upphandling och koncession (1397/2016)
- lag om upphandling och koncession inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster (1398/2016)
Vid upphandling som underskrider tröskelvärdena enligt lagen om offentlig upphandling och koncession tillämpas kommunens interna upphandlingsdirektiv. Direktiven kompletterar bestämmelser i lag, förordning, kommunens instruktioner och andra beslut, bestämmelser och anvisningar.
Anbudsförfrågningar som överstiger tröskelvärdena publiceras i tjänsten för offentlig upphandling Hilma.
Det första och kanske viktigaste rådet om du vill lämna anbud är att bevaka när kommunen annonserar upphandlingar. Detta kan till exempel ske genom att regelbundet besöka vår webbplats.
En offentlig upphandling enligt upphandlingslagen genomförs skriftligt. Kommunen anger krav och önskemål i ett förfrågningsunderlag och leverantören svarar med ett anbud. Möjligheterna att i efterhand förändra något i dessa handlingar är mycket begränsade.
Om du vill lämna anbud till kommunen, tänk på följande:
- Läs igenom förfrågningsunderlaget mycket noga. Eftersom anbudet inte kan kompletteras i efterhand är det viktigt att alla frågor som ställs i förfrågningsunderlaget besvaras klart och tydligt.
- De intyg och handlingar som begärs måste också bifogas.
- Se till att samtliga ska-krav kan uppfyllas. Anbud som inte uppfyller ska-kraven kan inte tas upp till prövning.
- Kontrollera att anbudet kommer in till kommunen i rätt tid. För sent inkommit anbud får ej tas upp till prövning.
Viktigt: Vid oklarheter eller fel i förfrågningsunderlaget, ta snarast kontakt med kommunens handläggare.
Om vi får synpunkter i tid kan vi göra förtydligande eller rättelser som når alla som har begärt handlingar.
- Hämta förfrågningsunderlaget under Aktuella upphandlingar.
- Gå igenom underlaget. Ställ frågor till ansvarig upphandlare i god tid om något är oklart. Ställ frågor enligt hänvisningar i förfrågningsunderlaget.
- Kontrollera att den information som vi begärt in verkligen finns med i ditt anbudssvar. Följ gärna förfrågningsunderlagets struktur och undvik att lämna information som vi inte efterfrågat. Alla ska-krav som är angivna i förfrågningsunderlaget måste du som företagare uppfylla annars medför det att ditt anbud förkastas.
- Använd svarsblanketter om dessa finns med i förfrågningsunderlaget.
- Lämna alltid in anbuden i god tid. Vi kan inte hantera för sent inkomna anbud. Det inte är möjligt att komplettera anbudet i efterhand. Därför är det viktigt att du besvarar alla frågor.