Elina1 edit1
27.5.2025

Asukaskysely 2025: Lisää pyöräteitä, kiitos!

Maalahden kunnan asukaskysely toteutettiin 7.1.–28.2.2025. Asukaskyselyn lähtökohtana oli Maalahden kuntastrategian johtosanat: elinvoimaisuus, lapsiystävällisyys ja kestävyys. Lisäksi asukkaat saivat kertoa näkemyksiään kunnan viestinnästä. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa asukkaiden tyytyväisyyttä ja tunnistaa tärkeitä parannuskohteita. Tuloksia käytetään kunnan hyvinvointisuunnitelman 2026–2030 perustana.

Vastauksia saatiin 155. Enemmistö vastaajista oli 30–49-vuotiaita (42 %) ja 50–64-vuotiaita (32 %). Vastaajista 80 prosenttia oli naisia, ja 94 prosenttia ilmoitti äidinkielekseen ruotsin. Eniten vastauksia tuli Övermalaxin ja Yttermalaxin asukkailta.

 

Elinvoimaisuus

Elinvoimaisuusaiheiset väittämät koskivat kaavoitusta, asuntoja, teitä, pyöräteitä sekä liike- ja yritystoimintaa. Lisäksi aiheina olivat vaikuttaminen, päätöksenteko ja luottamus luottamushenkilöihin. Enemmistö vastaajista koki, että kunta edistää asumista kaavoitustyössään hyvällä tavalla, mutta 20 prosenttia oli eri mieltä.

Suurella osalla vastaajista ei ollut mielipidettä väittämään, joka koski liiketoiminnan edistämistä kaavoituksessa. Monet aiheeseen kantaa ottaneet suhtautuivat kuitenkin myönteisesti: 48 prosenttia oli täysin tai osittain samaa mieltä, kun taas kielteisemmin suhtautui vain 16 prosenttia.

Kunnan tieyhteyksien ja virkistysalueiden kaavoitus sai myönteistä palautetta. Sen sijaan pyöräteiden kaavoitus sai enemmän kritiikkiä – enemmistön (56 %) mielestä kunta ei huomioi hyviä pyöräteitä kaavoituksessa.

Yrittäjäystävällisyyttä pidettiin hyvänä. Väittämään, joka koski kunnan työtä uusien yritysten sijoittumiseksi kuntaan, suhtauduttiin enemmän myönteisesti kuin kielteisesti.

Lapsiystävällisyys

Asukaskyselyssä oli väittämiä myös lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Suuri enemmistö (74 %) koki, että kunta panostaa lasten ja nuorten hyvinvointiin, ja enemmistön mielestä lapsia ja nuoria kuullaan ja huomioidaan poliittisessa päätöksenteossa. 64 prosenttia vastaajista koki myös, että kunta tiedottaa lapsen oikeuksista ja työskentelee niiden hyväksi. Väittämiin, jotka koskivat kiusaamista ehkäisevää työtä ja syrjintää vastaan toimimista asukkaiden asenteisiin vaikuttamalla, tuli vaihtelevampia vastauksia, eivätkä monet ottaneet kantaa ollenkaan. Monien vastaajien (63 %) mielestä lapsille ja nuorille tarjotaan mahdollisuus maksuttomaan vapaa-ajan toimintaan.

Kestävyys

Kuntastrategian kolmas johtosana oli kestävyys. Kyselyn väittämät koskivat vähemmistöjen yhdenvertaista kohtelua, ehkäisevää päihdetyötä, merkityksellistä vapaa-aikaa, kestävää kehitystä ja poliittista osallistumista. Suuri enemmistö (71 %) koki kunnan huomioivan asukkaiden moninaisuuden toiminnassaan, mutta 15 prosenttia oli eri mieltä.

Siitä, onko päiväkodeissa ja kouluissa sekä aikuisten ja senioreiden keskuudessa tehtävä ehkäisevä päihdetyö riittävää, ei enemmistöllä ollut mielipidettä. Vastaajista 21 prosenttia kuitenkin koki, että riittämättömintä ehkäisevä päihdetyö on aikuisten keskuudessa.

Merkityksellisen vapaa-ajan (kirjasto, kulttuuri, urheilu ja liikunta) yhdenvertainen mahdollistaminen sai myönteistä palautetta 60–80 prosentilta.

Viestintä

Viestintäaiheiset väittämät koskivat kaksikielisyyttä ja tiedon saavutettavuutta. 69 prosenttia koki, että kunta kiinnittää viestinnässään huomiota kaksikielisyyteen. Facebook-sivulla ja Instagram-tilillä jaettuun tietoon suhtauduttiin myönteisesti. Lisäksi osa mainitsi, että kunnan tulisi muistaa myös vanhempi sukupolvi, joka ei välttämättä käytä sosiaalista mediaa. Tiedotuslehti sai kyselyssä erittäin hyvää palautetta. Suurin tyytymättömyyden syy oli, että lehti ilmestyy liian harvoin.

Viimeksi päivitetty: 08.09.2023 09:18