Patientombudsman

Patientombudsman

Varje patient har rätt till hälso- och sjukvård av god kvalitet. Vården ska ordnas så att personens människovärde, övertygelse och integritet respekteras. Patienten har rätt att få ett gott bemötande.

I Lagen om patientens ställning och rättigheter (patientlagen 785/1992) betonas även patientens rätt till information och självbestämmanderätt och rätt till aktivt deltagande i vården. Lagen betonar också den minderåriga patientens ställning.

Patienten har rätt
- till en god hälso- och sjukvård samt till gott bemötande
- att bestämma själv
- till information
- att framföra en anmärkning eller ett klagomål om man är missnöjd med vården

En patient eller anhörig kan kontakta patientombudsmannen gällande frågor såsom rätten att få vård, information, självbestämmanderätt och klientavgifter. Patientombudsmannen ger råd hur patienten kan agera när man är missnöjd med den vård och det bemötande man fått inom hälsovården.

Patientombudsmannen tar inte ställning till medicinska beslut angående patientens vård eller om det skett en patientskada i vården. Patientombudsmannens service är gratis. Patientombudsmannen fungerar inte som juridiskt biträde.

Kontaktuppgifter till patientombudsmannen Kristina Maars är
Telefon: 040 160 0950
E-post: kristina.maars(at)narpes.fi

Senast uppdaterad 08.03.2019 10:12