Jump to content Jump to search
Ajankohtaista
30.12.2021

Vuoden vaihtuessa sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät Maalahdelta Pohjanmaan hyvinvointialueelle

OVPH logo4

Pohjanmaan hyvinvointialue vastaa maalahtelaisten sosiaali-ja terveydenhuollon palveluista 1.1.2022 alkaen. Löydät ajankohtaiset tiedot palveluista osoitteesta pohjanmaanhyvinvointi.fi.

Uudet numerot, tutut ihmiset

Suurin muutos asiakkaiden ja potilaiden näkökulmasta on organisaation nimi ja uudet palvelunumerot.

– Taustalla tapahtuu toki muutoksia, mutta asiakkaita ja potilaita palvelevat pääsääntöisesti samat tutut ammattilaiset siellä tutulla terveysasemalla tai sosiaalihuollon palveluissa. Erikoissairaanhoidon palvelut löytyvät edelleen samoista paikoista Vaasasta ja Pietarsaaresta, hyvinvointialueen johtaja Marina Kinnunen sanoo.

Hoidon tarpeen arviointi, neuvonta ja terveydenhuollon ajanvaraus keskitetään Asiakaspalvelukeskukseen (puh. 06 218 9000, toiminnassa 1.1.2022 alkaen). Alkuvaiheessa puhelu yhdistyy edelleen oman kunnan alueella sijaitsevalle terveysasemalle, kunnes yhtenäinen toimintamalli on luotu koko alueelle. Puhelinpalveluissa saattaa olla aluksi ruuhkaa ja takaisin soittoa voi joutua odottaa normaalia pidempään.

Suun terveydenhuollolle on myös oma alueellinen neuvontanumero, josta voi varata ajan hammaslääkärille, hammashoitajalle tai suuhygienistille ja saada neuvontaa.

Sosiaalihuollon palveluiden asiakkaat voivat jatkossakin olla yhteydessä kotikunnan alueella sijaitsevaan palveluyksikköön tai samaan yksikköön, jonka kautta on tullut palvelun piiriin. Yhteinen sosiaali- ja kriisipäivystys palvelee koko aluetta.

Hyvinvointialueen yhteinen puhelinvaihde välittää tammikuun alusta alkaen kaikkien alueen sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden puhelut. Puhelinvaihde (puh. 06 218 1111, toiminnassa 1.1.2022 alkaen) auttaa esimerkiksi silloin, kun tarvittavaa yhteystietoa ei löydy muualta.

Sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden vanhat puhelinnumerot toimivat vielä puolen vuoden siirtymäkauden ajan.

Tärkeimmät yhteystiedot

Asiakaspalvelukeskus 06 218 9000

  • Soita meille, kun haluat apua tilanteesi arviointiin ja ohjausta palveluihimme.
  • Avoinna arkisin klo 8–16.

Suun terveydenhuollon ajanvaraus ja neuvonta 06 218 9100

  • Soita meille, kun haluat varata ajan hammaslääkärille, hammashoitajalle tai suuhygienistille tai haluat tietoa palveluistamme.
  • Avoinna arkisin klo 7.30–16.

Terveydenhuollon päivystys 116 117

  • Soita meille, kun tarvitset apua nopeasti. HUOM! Muista yleinen hätänumero 112, jos tarvitset apua heti.
  • Avoinna ympäri vuorokauden.

Sosiaali-ja kriisipäivystys 06218 9555

  • Soita meille, kun sinulla on kiireellinen sosiaalihuollon avuntarve.
  • Avoinna ympäri vuorokauden.

Yleinen hätänumero 112

  • Soita yleiseen hätänumeroon, jos tarvitset apua heti.
  • Avoinna ympäri vuorokauden.

Puhelinvaihde 06218 1111

  • Soita meille, jos et löydä tarvitsemaasi yhteystietoa.
  • Avoinna arkisin klo 7–17.

Palvelut verkossa
Löydät sähköiset palvelumme sekä tietoa kaikista palveluistamme osoitteesta pohjanmaanhyvinvointi.fi.


Kunnan verkkosivuilla muutos näkyy ohjauksena uuteen palveluun

1.1.2022 lähtien Maalahden kunnan sivulla olevia sosiaali- ja terveyspalveluiden tietoja ei enää päivitetä, mutta ne pidetään vielä näkyvissä asukkaille alkuvuoden ajan. Ajankohtaisin ja päivitetty tieto löytyy Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymän sivuilta osoitteesta pohjanmaanhyvinvointi.fi, joten kannattaa ottaa uudet sivut ja sosiaalisen median kanavat seurantaan. Tiedotamme kunnan kanavissa jatkossakin koronan mahdollisista vaikutuksista omiin palveluihimme, kuten esimerkiksi koulujen toimintaan.


Siirry "Ajankohtaista"-sivulle